08 december 2012

Pisanje e-učbenikov

Res je iBook estetsko všečen, ampak nikoli se mi to ni zdel dovolj dober razlog za to, da porabim toliko več za nakup računalnika. Tudi iPad ni naredil vtisa name in vsi ti članki o tem, zakaj bi ga morala vsaka šola kupiti za vse svoje učence/dijake/študente (Si to predstavljate?!), se mi zdijo pretirani in le voda na mlin Applu. K sreči,ne padamo vsi v znak pri vsaki tehnični novosti.

Enako velja tudi za področje e-knjig. Imam e-bralnik in ga uporabljam za branje, ko sem stran od doma (na letalu, na plaži,...) in sem zadovoljna, ker lahko knjige in članke, ki sem jih naložila nanj, v miru prebiram tudi stran od doma. Precej manj pa sem zadovoljna, ker je bralnik tako okoren pri prebiranju strokovne literature. Nič kolikokrat se zgodi, da želim ponovno preleteti nekaj, kar sem prebrala pred tremi, desetimi ali dvajsetimi stranmi. Preden najdeš spet to stran, se ti zmeša - še posebej tam, kjer se strani nerodno prelomijo na dve (običajno vsi .pdf dokumenti - še posebej ko povečamo velikost črk). Pač vzamem to lastnost e-bralnika v zakup in sem vesela, da mi ni treba nositi kilograme knjig, ampak eno majceno stvarco, ki je težka kot denarnica.

Uporaba e-učbenikov za učenje tujih jezikov je povsem druga stvar. Ne moremo razglasiti navadno .pdf različico učbenika že za e-učbenik! To, da je povrhu še v flash obliki in mu lahko strani obračamo s klikom, ki ima še nek zoprni zvok, še ne naredi e-učbenika. Šele interaktivnost bralca z vsebino je tisto, kar bo navaden dokument spremenil v e-učbenik.

Interaktivnost e-učbenikov vključuje tako interaktivne vsebine (avdio in video posnetke, zemljevide, igrice in kvize za utrjevanje,...) kot tudi orodja za označevanje vsebine, komentiranje, forumov za razpravo o vsebini,...). In prav tega v večini e-učbenikov ni kaj dosti oz. ga je premalo.

Ko sem prvič zagledala uvodno predstavitev za brezplačni Applov iBooks Author, sem prvič pomislila na to, da bi bilo dobro imeti Macov računalnik. Oglejte si lahkotnost lepega oblikovanja na njihovi spletni strani in razumeli boste, kakšen potencial za ustvarjanje interaktivnih vsebin je v njem. Število vtičnikov za ta program raste. Med njimi je tudi Bookry, ki je za izobraževalne ustanove brezplačen. Omogoča še dodatne interaktivne vsebine kot raziskovanje zemljevidov in slikovnega materiala, oblikovanje sestavljank, uporabo kalkulatorja, različnih vprašalnikov, spremljanje in analizo aktivnosti bralcev in njihovih rezultatov v kvizih in podobno.Učitelji vedno pogosteje poročajo tudi o interaktivnih knjigah, ki so jih oblikovali in napisali njihovi dijaki in študenti namesto običajnih projektnih poročil. (Oglejte si predstavitev Bookryja spodaj)



Vas je zagrabilo navdušenje? Mene je. Ampak potem sem ugotovila, da lahko te knjige bereš samo z iPadi ne pa tudi z Androidi. To bi pomenilo, da bi uporaba takšne knjige pri pouku pomenila tudi zahtevo, da naši študenti kupijo iPade, drugače bi bili izločeni. Ne, promovirala (najdražjega) proizvajalca opreme ne bom! Ko bo Apple oblikoval programsko opremo, ki bo omogočala obilokvanje interaktivnih učbenikov, ki jih bodo lahko brale vse tablice - tudi te, ki jih ne prodajajo pod blagovno znamko Appla, bom premislila o nakupu Maca. Do takrat pa NITI SLUČAJNO!

Situacija je precej bolja, kot bi človek pričakoval. Obstajajo tudi programi, ki omogočajo oblikovanje interaktivnih učbenikov tudi v drugih računalniških okoljih. O tem pa kdaj drugič.

Ni komentarjev: